måndag 18 november 2013

Överkonsumtion av precis allt

VARNING! Megauppdatering och stort bildregn. Får hoppas att ni orkar ta er igenom allt!

Helgen.
Fredag. Jag och Julia hängde runt en del i Palermo och Palermo Hollywood. Drack kaffe på kaféet M som nyligen fyllde 80 år som har bra kaffe, det vill säga inte blaskkaffe som på många andra ställen. Blixtvisit till Alto Palermo och jag köpte äntligen en ny skinnväska. En sen lunch på Bio Restaurant (eko-restaurangen, för tredje gången). Lagade middag hemma med en slags squash-grönsak som finns här men inte hemma och jag är besatt. Drack vitt vin för omväxlingens skull. Sen två corona á la 1 liter á la 60 pesos styck. Sen 1 liter till öl. Alltså 1.5 liter var under en kväll. Rätt vidrigt egentligen och ni kan ju ana hur vi mådde dagen därpå.

Lördag. Hängde vid en marknad i Belgrano och delade på en halv liter glass med smakerna chokladmousse, vit choklad och choklad med mandlar. Ja glassen här är bäst och vi fick en stor glasskoma. Värt ändå dock. Promenerade tillbaka till hotellet, via Las Cañitas (hög mysfaktor på det området) och Avenida Libertador. Sen dog vi bakisdöden. Kollade på gossip girl, lite av bron och så sista avsnitten på solsidan, tack tv4play för att man kan titta utomlands. Beställde hem empanadas till hotellet. Tog det lugnt i några timmar. Sen käkade vi på en ny mexikansk restaurang som tyvärr inte nådde upp till förväntningarna, var nog första gången jag kände mig halvt besviken på maten. Annars har vi ätit fantastiskt god mat på flera olika ställen under två veckors tid. Man blir kräsen. En margarita fick bli vår balansare för kvällen. Vi gick hem mätta, halvbelåtna och för typ ovanlighetens skull inte fulla.

Söndag. = Största köttkonsumtionen i mitt liv. Mötte upp min room mate Adriana som jag lärde känna för två år sen då vi delade på världens minsta rum med överdrivet hög hyra för ytan i ett halvdåligt område. Men roliga minnen ändå. Fick veta att jag skulle äta med henne och hennes pappa men pappans tjej och någon kusin var där också. Och hela samtalet var på spanska. Trevligt att få öva upp sig även fast jag ifrågasätter mina spanskakunskaper. Hehe. Provade en fruktansvärt äcklig köttbit, lite av ett trauma, och Adriana satt och mumsade i sig "kött" / egentligen tarmar/blandad inälvsmat (tack google translate för den alltför fräscha översättningen). Efteråt tog vi colectivo (buss) till hennes lägenhet och de hade till min stora förvåning A.C. Äntligen en busstur där jag inte höll på att svettas ihjäl! Fick colombianskt kaffe och lite glass. Kollade på bilder från pappans och tjejens tripp då de besökte flera ställen i Argentina. Pappan var så himla gullig och satt och log typ hela lunchen. Är lite kär Adrianas familj (eller ja den lilla del jag träffat.) Hetsade hem lite, gick till en ATM för kontanter, köpte min absolut sista sak från Casa Chic (hej överkonsumtion där också). Käkade middag på en köttrestaurang som jag inte besökt sen 2.5 år tillbaka. Bife de lomo, papas provenzal och så en massa rödvin. Sen blev det mer rödvin. En corona var. Vi var tre pers och totalt drack vi en flaska rödvin och en corona per person. För mycket alkohol för mig så ni kan ju återigen gissa hur jag mår idag (måndag.)

Måndag. Frukost med Julia på felicidad, snabbesök på en fin vinaffär och sen massa hejdåkramar med min fantastiska vän. Hon är tillbaka i Quito och jag är så himla glad att hon varit vid min sida under den här tiden och hjälpt mig med flertalet praktiska saker. Finner inga ord för hur fin hon är. Om du läser det här Julia: DU ÄR BÄST! (Obvio). Kindpussade personalen på hotellet hejdå och åkte och hängde med Lucien, en av killarna jag couchsurfare hos förra helgen. Lagade pasta med grönsaker + grädde --> perfekt mat en bakisdag som denna. Vi gick till en vinaffär vi med och jag hittade ett vin som förhoppningsvis är lika fantastiskt som flaskan. Klockan blev sex och jag åkte till Nacho. Tog en kaffe med honom och nu chillar jag i hans lägenhet. Snart ska vi äta middag med honom och hans faster (hans faster bor i lägenhetshuset mitt emot hans.) Pappan ska laga mat och det kommer vara första gången som jag träffar honom. Kul men lite nervöst.




Ingefärslemonad på Bio Restaurant




Las Cañitas


Från vänster: pappans nya tjej (vet inte om de är gifta så vad ska man kalla henne?!), kusin, Adriana, jag (största gringan i världen) och pappan. Fin colombiansk familj det här!


ÄNTLIGEN! Som jag längtat efter att få fota en byggnad som reflekterar andra byggnader. Avenida Libertador.


I walk the line



Ge mig den här byggnaden...



På väg till hotellet i natt, kl…. 02?


Medialunas och jugo de naranja natural på Felicidad.


Himla fin personal vi hade på hotellet. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på denna coola kvinna men här är hennes sköldpadda som är 25 år gammal.


Förlåt för bilden Julia men kan inte låta bli!!! Den här rackaren var rätt tung. Och ursöt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar