torsdag 5 september 2013

Gatan Nicaragua

Fortsättning på föregående inlägg.

Första gången jag satte foten på gatan Nicaragua var nog sisådär 5 dagar efter att jag anlänt till Buenos Aires för två år sedan. Det var 43 grader och tillsammans med en vän flydde jag in till A.C på cafét Oui Oui, ett café som för övrigt ligger på min topp tre lista. Käka pasta con rúcola eller hamburrgesa completa och drick jugo de naranja eller limonada. Du behöver inte oroa dig för att menyn kommer ändras - den har inte gjort det på två år. Oui Oui hittar du på Nicaragua 6068 och 6099 men välj det som ligger i hörnan Nicaragua/Arévalo. I samma hörna finns ett annat mysigt café med orginell inredning, minst sagt. Till exempel en cykel som står högst upp på en bokhylla. Och vid en annan hörna där de här gatorna korsas finns ett ställe som ser mysigt ut som jag dock aldrig besökt. Får bli min uppgift nu när jag ska återvända.

På samma gata hittar du också cafét Pani (Nicaragua 6044). Ingen möbel är den andra lik och när du ändå är här och fikar kan du passa på att köpa en gigantisk tekopp eller någon rolig inredningssak. Inte nödvändigtvis det bästa fiket i stan men helt klart värt ett besök.

Från Oui Oui, Pani eller vilket café jag nu besöker på Nicaragua så brukar jag alltid gå till Palermo Soho. Det är inte långt. På vägen dit kryllar det av ytterligare cafér och butiker. Får inte vara så bekväm av mig utan kanske ta på mig att besöka några nya ställen... Följ Nicaragua rakt fram (men gå blocken som får lägre och lägre nr, 1 block = 100 nr) tills du kommer till gatan Humbolt. Sväng höger, gå några fler blocks och vips så kommer du till en stor aveny. Korsa gatan, gå över järnsvägsspåret och du har passerat gränsen som skiljer Palermo Hollywood från Palermo Soho. Och välkommen till ett av mina favoritområden i Buenos Aires!



Oui Oui


Pasta con rúcola och i bakgrund hamburgesa completa


Det andra cafét vid hörnan Nicaragua/Arévalo


Ytterligare ett ställe vid hörnan... Som jag ska prova när jag återvänder!


Utanför Pani


Pani

Besitos a todos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar