torsdag 31 oktober 2013

Mate och kärleken till sin stad

Vaknade 06.40 i morse. Skypemöte med klasskamrater om en kommande presentation kl 08. Sen mådde jag fruktansvärt illa. Blivit sjuk på nytt efter den långa och turbulenta flygresan. Helt slut. Sov lite mer. Och så lite mer. Klockan blev 16 och jag gick typ 10-15 blocks i den fuktiga luften. Såg en kackerlacka på gatan och ville spy. Det spöregnade och åskade hela förmiddagen så undrade vad fan kackerlackanäcklet gjorde ute på gatan. Svaret? Fuktigheten. Obvio. Fick för första gången uppleva hur det var att gå på gatorna här i Buenos Aires utan att bilar tutade och utan att folk skrek efter en. Ofattbart skönt, hoppas det håller i sig. Trångt överallt och jag minns hur mycket jag irriterade mig på hur långsamt folk går. Jag gör det fortfarande. Hysterisk trafik 24/7. Konstiga lukter, men ändå någon slags signatur för staden. Träd och grönska mitt bland alla höghus. Och att jag trots denna stads brister älskar den mer än allt annat. Träffade min gamla lärare Sandra som öppnat en egen skola här i Buenos Aires. Hade spanskalektion 1.5 h, kostade typ ingenting och jag lärde mig otroligt mycket även fast jag och grammatik inte går ihop. Fick dricka massa mate fast i teform för första gången. Två koppar. Mums. Träffade Nacho i favvoshopping mallet Alto Palermo typ en kvart för han var såklart supersen. Men ingenting förvånar en längre. Mañana mañana. Sen mötte jag Victor igen. Storhandlade. Och då menar jag storhandlade. Betalade grönsakerna på ett ställe, köttet på ett annat och övriga varor på ett tredje. Intressant system minst sagt. Vi lagade tacos och Victor gjorde pasta till för han litade inte på mina "matlagningskunskaper". Men jag har tagit med mig tacomix hemifrån och han var nästan överdrivet positivt överraskad. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Drack massa vin. Pratade om gamla minnen. Fin kväll. Nu ska jag få sova. Äntligen. Och imorgon blir det ännu en promenad på Avenida St Fe i fuktigheten för spanskalektion och mer mate. Och mer häng med Victor. Världens bästa brasse.

Besitos / den trötta gamlingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar