onsdag 30 oktober 2013

Ett annat Buenos Aires

Buenos Aires från ett taxifönster. Med lite historier från taxichauffören. Äntligen är jag framme i den perfekta luften och taxichaffisen tar en annan väg än vad jag tidigare åkt på från flygplatsen. Jag är snuvig men avgasdofterna tar sig igenom min täppta nästa ändå. Träden är desamma, vackra som få, med en ljuvlig grön färg. Men utanför staden är det smutsigt. Eller ja, smutsigare. För smutsigt är det också inne i centrum. Jag ser kurviga kroppar till skillnad från anorexiahetsen som annars råder. Kläder som hänger på tork från balkonger som typ aldrig lär torka, tänker jag, i den här fukten. Smutsigare hus. Men jag älskar det ändå. Älskar den här staden. Ser en tågstation som har samma namn som glaciären jag och Julia vandrade på: Perito Moreno. Och jag har ingen aning om vilka områden jag har åkt igenom. Så mycket likheter men ändå skillnader beroende på hur långt ifrån centrum du befinner dig. Som alla dörrar till lägenhetshusen. De är lika fina oavsett var du befinner dig, även om husen i sig inte är det. Taxichauffören berättar om demonstrationerna som pågår typ hela tiden. Den ekonomiska krisen. Han hatar presidenten Cristina och nästa val är inte förrän år 2015. Jag sa att många inte verkade tycka om henne och han skrattade. Instämde. Sen pratade vi om falska sedlar, om svarta marknaden (som jag har blivit rekommenderad att gå på.) Den är farlig menar han, mycket falska sedlar. Jag tror honom. Men å andra sidan fick jag en falsk sedel från en bankomat, en 100-pesos sedel. Då skrattade han igen. Hans favoritområde är San Telmo med de gamla husen, de gamla områdena. Jag är en sucker för Palermo Soho men skämdes för att säga det. Är egentligen en sucker för allting. För träden. Husen. Utsikterna. Och för övrigt bor jag på 9e våningen och skulle kunna ligga och stirra på min utsikt 24/7. Jag kan dricka kranvattnet här. Och snart ska jag sola på balkongen. Jag är lycklig. Ikväll ska jag käka stek, ensalada mixa, pommes och dricka mängder med rödvin med Victor. På min favoritrestaurang. Som ligger två blocks från där jag bor. Får se hur mycket plugg jag kommer få gjort de kommande dagarna...


Hur ska dessa kläder någonsin torka...


Här blev min taxichaufför väldigt upprörd. Antagligen stängs motorvägar av helt utan förvarning och det händer väldigt ofta. Det hade något samband med demonstrationer, trodde han. (Nej inte att det var demonstrationer på motorvägen men ni fattar!)


Smutsigt... 


Titta nära så ser ni en karusell med söta djur som tyvärr stängts ner.


En likhet mellan okänt område och centrum: fina träd och färgglada hus på många ställen.


Du fina träd, som jag har saknat dig.


Utsikten från mitt rum...

Nu ska jag vila lite, var en låååång flygning med mycket turbulens. 

Besitos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar