torsdag 26 september 2013

Saftigt kött hos ugglan

Är du ut efter en genuin restaurang i den pulserande staden Buenos Aires? Då ska du till La Lechuza, ugglan, som ligger på Uriarte 1980, Palermo Soho. Det är du och argentinarna. Restaurangnamnet är högst passande då hundratals (fejk) ugglor pryder de bland annat illorgange väggarna. Det är hysteriskt och jag har aldrig sett något liknande. Svartvitrutigt golv. Noll mysfaktor alls. Men ofattbart ballt! 

Jag var där första gången 2011 och då bestod "menyn" av utprintade papper som häftats ihop. Och av flottiga fingeravtryck. Den var alltså inte ens inplastad. Steken serveras på ett fat som är i ungefär samma storlek, ser rätt groteskt ut. Men framstegen såg jag i år, två år senare, när de - hör och häpna - hade fixat en riktig meny. 

På det här stället har jag fått den saftigaste steken i mitt liv och jämfört med Sverige är det typ gratis. Samma köttbit skulle kosta minst 300 spänn ute på en restaurang här hemma.
Prisexempel:
- Bife de chorizo aka saftigaste steken i ditt liv för ca ynka 55 pesos 
- Ensalada mixta (cebollo, tomato, lechuga - lök, tomat, salladsblad) ca 25 pesos
- Papas provenzal (pommes med vitlök och persilja) låt oss säga ca 30 pesos
- Lopez Malbec 2011 (rödvin) kanske 60 pesos (kostar 30 pesos-isch i mataffären)

Ät och drick det här som jag skrev när du går dit! Jag och två vänner åt där i våras, drack två flaskor vin, beställde in stek, ribs, lite mer kött, sallad och pommes. Gick på ca 400 riksdaler. VÄRT!

Och eftersom det är Buenos Aires du är i bör du veta att restaurangen inte öppnar förrän 20.30 men fylls snabbt. Händer att man får köa för ett bord. Vilket du givetvis gör om det så krävs. 



Vid eventuell väntan på bord får du sällskap av den här konstiga lampan i entrén.


Finns inga ord för att beskriva saftigheten hos den här rackarn!


La Lechuza (tillfälligt utan gäster, händer inte ofta)

Smaklig måltid ;)
Besitos




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar